Veel medewerkers van Aafje, Internos of een van de vele andere thuiszorgorganisaties hebben parkeerproblemen tijdens hun werk. Ze moeten in een sneltreinvaart langs alle adressen waar ze zorg moeten verlenen, maar kunnen vaak hun auto niet kwijt. Dit komt overdag vooral voor in de binnenstad, het Lijnbaangebied en in de omgeving van het ziekenhuis. ’s Avonds geeft parkeren bijna overal problemen, zeker bij flats.
Bekeuring
Regelmatig zijn medewerkers genoodzaakt om hun auto ‘dan maar even’ ergens neer te zetten waar het niet mag. De mensen waar ze naartoe moeten kunnen niet al te lang wachten op zorg. Zeker bij calamiteiten moet snel gehandeld worden. De auto’s die zichtbaar van een thuiszorgorganisatie zijn zullen bij terugkomst niet snel een bekeuring onder de ruitenwisser aantreffen. Helaas kan dit niet gezegd worden voor de medewerkers die met hun eigen auto rijden. En dat kan niet de bedoeling zijn.
Zorgparkeerders
Van belang is dus herkenbaarheid. Gewoon Dordt stelt daarom voor een ‘zorgvignet’ te introduceren. Het vignet wordt aangevraagd door de thuiszorgorganisatie of door de medewerker zelf met een werkgeversverklaring. In combinatie met een blauwe parkeerschijf (om de aankomsttijd aan te geven) kan het vignet op het dashboard gelegd worden. Zo is duidelijk dat het niet om een ‘gewone’ foutparkeerder gaat maar iemand die z’n werk aan het doen is.
We zijn nieuwsgierig of er ook andere professionals zijn die tegen dit probleem aanlopen. We denken daarbij aan bijvoorbeeld medewerkers van de trombosedienst, wijkverpleegkundigen en huisartsen. Om daar een beeld van te krijgen roepen wij andere ‘zorgparkeerders’ op om ons hierover te mailen op info@gewoondordt.nl.
1 reactie